Slovenski trgovci naftom nezadovoljni su planiranim promjenama regulacije cijena goriva, kojima bi vlada trebala smanjiti maksimalno dopuštene marže na već regulirane cijene i proširiti regulaciju na benzinske postaje uz autoceste.
Petrol predviđa da će u tom slučaju morati pribjeći nepopularnim mjerama, uključujući zatvaranje prodajnih mjesta.
„U Petrolu smo razočarani predloženom uredbom kojom se uređuje regulacija cijena naftnih derivata“, rekao je Sašo Berger, glavni izvršni direktor, u današnjoj izjavi za novinare. Predložena uredba – koja, prema Financama, predviđa daljnje smanjenje maksimalno dopuštenih prodajnih marži na već regulirane cijene i proširenje regulacije na autoceste – prema Bergeru, ozbiljno ugrožava ne samo poslovanje dobavljača naftnih derivata i provedbu zelene tranzicije na nacionalnoj razini, već ima i značajan negativan utjecaj na širi gospodarski prostor. „U Petrolu već neko vrijeme stalno upozoravamo na dugoročno neodrživ regulatorni okvir, jer marža za trgovce predstavlja samo sedam posto u strukturi cijene za krajnjeg potrošača goriva, dok je nabavna cijena goriva približno 33 posto, a državni porezi 60 posto. A ako se maksimalno dopuštena marža za trgovce nije mijenjala od 2023., državni porezi su porasli za 42 posto“, istaknuo je predsjednik uprave Petrola u današnjoj izjavi. Ako se uredba usvoji kako je predložena, Petrol će biti prisiljen poduzeti „nepoželjne mjere“, rekao je Berger, spominjući zatvaranje prodajnih mjesta, smanjenje ulaganja u zelenu tranziciju te smanjenje potpore kulturi, sportu i obrazovanju. Shell Adria također sa zabrinutošću prati događanja u vezi s politikom cijena naftnih derivata u Sloveniji. Kako su napisali za STA, primjećuju nedostatak transparentnosti i jasnih argumenata. „Sadržaj nove uredbe nije javno poznat – prema informacijama koje smo dobili, u optjecaju je nekoliko verzija teksta koje se navodno redovito mijenjaju. Trenutna tržišna regulacija predstavlja sve veće poslovne izazove za nas i sve više izaziva čuđenje naših vlasnika“, istaknuli su. Slovenske marže, kako su istaknuli, među najnižima su u EU – marža za benzin iznosi tek oko polovice prosječne marže u EU, a za dizel manje od trećine. „Na mnogim Shell benzinskim postajama u Sloveniji ne pokrivamo ni osnovne operativne troškove, a kamoli ulaganja u razvoj i alternativne izvore energije, što je jedan od ciljeva i EU i vlade“, dodali su. Shell je također upozorio na povećanje ukupnih poreznih opterećenja, „dok vlada intervenira u cijene naftnih derivata s objašnjenjem da na taj način štiti konkurentnost tvrtki na međunarodnim tržištima ili socijalni položaj krajnjih potrošača.“ „Trošarine, iznos koji ide državi od prodanog goriva, tako su u Sloveniji najviše među našim susjedima. Zbog državne trošarinske politike i reguliranih cijena naftnih derivata u Sloveniji, trgovci se suočavaju ne samo s niskim maržama već i s padom prodaje naftnih derivata, posebno iz perspektive tranzitnog teretnog prometa. Ovaj promet preferira točenje goriva u susjednoj Hrvatskoj, gdje su cijene za kupce niže zbog nižih trošarina, unatoč višim maržama za trgovce“, napisao je Shell. Berger je naglasio da su nabavne cijene naftnih derivata u Sloveniji i Hrvatskoj približno iste, ali su carine znatno više u Sloveniji i „naravno, cijena goriva u Hrvatskoj je znatno niža“. „Važno je i da tijekom cijelog ovog vremena nismo vidjeli niti jednu održivu stručnu osnovu ili analizu od strane sastavljača propisa u Petrolu, što je zapravo zakonski propisano. Čini nam se da mi, trgovci naftnim derivatima, sve više postajemo žrtve određenih političkih odluka“, rekao je Berger u izjavi. Važeća uredba o određivanju cijena naftnih derivata bit će na snazi do 18. lipnja. Prema Financu, nacrt nove uredbe predviđa i ukidanje državnih naknada za miješanje biogoriva u derivate. Očekuje se da će se predložene promjene danas raspravljati i na sastanku Vijeća za cijene u Ministarstvu gospodarstva. |